zondag 1 juni 2008

3e plaats op NK

Phoeh, Phoeh .... vandaag een wedstrijdje in Nieuwkoop gehad.
Het Nederlands Kampioenschap Midden Afstand. Ik ging niet zoals ik had gehoopt. Hierbij mijn verhaal.

In tegenstelling tot Heerenveen had ik vandaag wel een goede start. Ik lag gelijk vrij en kon meteen goed in mijn slag komen. Na 100 meter haalde Bas Diederen mij in en die heb ik niet meer teruggezien. Wat een superactie van hem om van start tot finish de wedstrijd te leiden en iedereen op minuten te zetten. Ik had deze prestatie al aangekondigd in een vorig blog, maar dit slaat alles. Tien minuten voorsprong!

Ik was niet top vandaag. Het zwemmen ging op zich nog wel. Lekker in de eerste groep meegezwommen. Alleen toen Mathijs van Scheijen bij een boei een gat liet vallen heb ik even aangezet om weer bij Rick Nijhoving en Jasper van Olst aan te sluiten. Toch gaat het zwemmen in een zwembad veel beter bij mij. Dat rare rubberen pak is niet aan mij besteed. Bovendien zie ik graag wat ik met mijn handen en armen doe onder water; in Nieuwkoop zie je letterlijk alleen maar zwart modderwater. Mijn hand heb ik onder water in ieder geval nooit gezien.


Eenmaal op de fiets reed ik in een leuk groepje: Rick Nijhoving, Eric-Simon Strijk (hij heeft zichzelf op het zwemonderdeel goed verbeterd), Mathijs van Scheijen en Henk-Jan Dolsma. Ik had het idee dat wij aardig doorfietsten, maar Bas Diederen liep langzaam maar zeker nog verder uit. Eric-Simon viel in de tweede ronde weg door een lekke band.


In de eerste ronde reed ik overigens rechtdoor waar ik had af moeten slaan. Het miezelde wat en daardoor wilden mijn carbon velgen niet meer remmen. De remgrepen kneep ik hard in maar ik reed nog rechtdoor. Daarna heb ik elke bocht erg voorzichtig gedaan en moest ik daarna steeds flink aanzetten om het gat weer dicht te rijden.

In de derde ronde reed Rick Nijhoving weg bij het groepje. Achteraf gezien had ik wel mee kunnen gaan, maar ik ging er vanuit dat ik Rick tijdens het lopen wel weer terug zou kunnen halen. De andere jongens in dat groepje kunnen dat niet en dus was het aan hen om Rick weer bij te halen. Maar dat deden ze niet. Overigens vond ik dat er vandaag keurig werd gereden door diegenen die ik gezien heb. Ik heb geen stayer acties kunnen ontdekken.

(foto: Sjoerd Veltman)

Het lopen begon redelijk. Het verschil met Rick was tijdens het fietsen opgelopen tot 2 minuten en in elke ronde van 5 km haalde ik daar ongeveer 40 seconden van af. Achteraf gezien liep ik tot 15 km goede rondetijden. Vergelijkbaar met bijvoorbeeld Cees Colijn die erg goed heeft gefietst en gelopen. Maar in de laatste ronde was het op. Mijn bovenbenen wilde niet meer wat ik wilde. Het was echt een lokale vermoeidheid die tijdens het fietsen al op kwam zetten. Conditioneel zat het nog wel goed. Ik heb de hele wedstrijd onder mijn normale hartslagen gefietst en gelopen. Maar het waren vandaag alleen mijn bovenbenen die tegenstribbelde; en dat deed erg pijn. Letterlijk en figuurlijk. Corne Klein haalde mij 2 kilometer voor de finish nog in om de tweede plaats weg te kapen.

De volledige uitslagen zijn hier te vinden.

Een videorapportage is te zien via www.triatlon.tv

1 opmerking:

Anoniem zei

Hallo Eddy
Van harte gefeliciteerd met je behaalde resultaat.
Een goede start van een nieuw seizoen.
Groetjes en liefs de naatjes uit Oudenbosch