zondag 22 maart 2009

Weekindeling (maandag)

Elke week beschrijf ik een trainingsdag.

Week 13, maandag

Rustpols: 46
Polar Optimizer status: 2 (Normal State)
Gewicht: 79,4

De week begint altijd goed met een hersteltraining: aquajoggen!
Niks bijzonders, geen opdrachten of moeilijke dingen. Gewoon een uurtje rustig in het water de loopbeweging nabootsen. Ontzettend goed voor het herstel. Deze vorm van trainen wordt te vaak onderschat. Veel atleten gebruiken dit alleen maar als ze geblesseerd zijn. Dan is het zeker een goede vervanging van de looptraining, maar in een reguliere week kan dit ook prima worden ingepland. Bovendien kun je technische oefeningen doen die je met regulier lopen niet voor elkaar krijgt. Wel eens met één been gelopen?

Na de aquajogtraining moet ik haasten naar mijn werk.

In de middag staat een zwemtraining gepland in Amersfoort. Samen met Evert Scheltinga hebben wij twee 50 m banen tot onze beschikking, inclusief een trainer. Dit is echt een supertraining. Vrijwel één op één aanwijzingen van onze zwemcoach George Sieverding. George en ik weken al jaren samen maar dit jaar is onze samenwerking flink toegenomen. Tot vorig jaar trainde ik eens per week bij George. Nu maakt hij al mijn zwemprogramma's. Evert en ik hebben andere doelen in de triatlon en daarom zijn onze programma's niet gelijk. Bovendien krijgen wij andere technische aanwijzingen omdat onze tekortkomingen op andere vlakken liggen. Maar toch is het erg prettig om dit samen te doen.


Ik heb net een periode van zes weken weerstandscapaciteit (doel: het verhogen van de maximale lactaatproductie) achter de rug. Deze zeer intensieve trainingen (letterlijk kort maar krachtig) heb ik nog nooit gedaan en juist daarom lijkt ons dit een goede prikkel om deze vorm dit jaar wel te doen. De komende periode staat uithoudingsvermogen (maximaliseert het gebruik van de maximale zuurstofopname tijdens wedstrijdinspanning) op de "to-do-list". Vandaag begonnen met 4 x (10 x 50) in 36 seconden. Start elke 55 seconden. Elke 5e en 10e iets sneller. Na een serie 60 seconden extra rust. Evert zwom twee series mee. Dat is het verschil tussen een OD'er en een LA'er :-) In de komende weken wordt de afstand binnen een serie uitgebreid. Daarna weer terug in afstand waarbij het aantal series wordt uitgebreid. En tot slot wordt de pauze steeds minder.

Vervolgens snel naar huis om Marieke en Mik te zien. Gezellig samen eten om tot slot van deze dag nog even rustig wat op de ergometer uit te fietsen. Voordat Mik gaat slapen komt hij altijd even bij mij kijken.

Tot dinsdag!

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Eddy, om je trainingen in het juiste perspectief te plaatsen is het wellicht handig om te weten waar je focus dit jaar ligt (kort, lang, ironman...). Mooi initiatief. Albert Geerling

Eddy Lamers zei

Ja, dat is inderdaad handig om te weten. Mijn focus ligt op de langere afstanden (vanaf 3/4).