zaterdag 9 augustus 2008

ITU Dresscode (deel II)

In het vorige item met deze titel heb ik uiteengezet wat de kledingsvoorschriften zijn tijdens de internationale (elite) kampioenschappen. Nu een item over het uitdragen van reclame tijdens deze wedstrijden.

Bij de age-groupers wordt hier geen beperking voor opgelegd. Bij de elite-atleten is dit anders:
- algemeen: (sponsor)logo's op het wedstrijdoutfit is alleen toegestaan op aangewezen plaatsen. Namelijk:
1) op de borst onder de naam van de atleet met een grootte van maximaal 15 x 10 cm
2) op de zijpanelen met een maximum van 4 x 15 cm
3) onderaan de linker- of rechterpijp met een maximum van 20 cm2
4) op de bovenkant van de rug met een maximum van 20 cm2
- zwemmen: op het wetsuit mogen geen (sponsor)namen/logo's staan, behalve de merknaam van dit pak. Die mag overigens niet groter zijn dan 80 cm2, zowel voor- als achterop het wetsuit.
- fietsen: op de helm mogen geen (sponsor)logo's staan behalve die van het merk van de helm. Op de fiets mogen alleen logo's / namen komen van produkten die met het fietsen te maken hebben.
- lopen: er mag een cap of pet gedragen worden met daarop één (sponsor)logo die niet hoger mag zijn dan 4 cm en niet groter dan 20 cm2.

Naast deze regels van de International Triathlon Union (ITU) heeft de Nederlandse Triathlon Bond nog een aantal beperkingen vast laten leggen:
- Er mogen alleen logo's worden geplaatst van sponsors die minimaal een bepaald bedrag in de atleet investeren. Ik ben erg blij met en trots op mijn sponsors maar bij mijn overeenkomsten worden dergelijke bedragen lang niet gehaald.
- De sponsors mogen geen concurenten zijn van de NTB sponsors.

Concluderend: het voor mij niet mogelijk om tijdens het WK met mijn prive-sponsors op de wedstrijdkleding te lopen. Cervelo, Easton en Profile hoef ik niet van mijn fiets af te krabben en de overige vier sponsors gaan strijden voor één plaats van 20 cm2 op mijn pet tijdens het hardlopen.

Dit is natuurlijk erg jammer maar vergelijkbare regelingen zijn er voor vrijwel alle andere sporten tijdens WK's. Daar wordt ook gestart in landentenue's en niet in de outfits van prive-sponsors. Hopelijk kan ik dit daarom uitleggen aan mijn sponsors.

Geen opmerkingen: